Menu Zavřeno

O mravencích a lidech

Tento příběh naprosto s ničím nesouvisí. Rozhodně to není nějaký pokus o alegorii. To fakticky ne!

Byla nebyla jedna louka. Byla celá zarostlá, samý plevel a hmyz. Občas se tam pelešily i srnky nebo zajíci. V tomhle nepořádku také žila spousta mravenců, kteří si tam stavěli svoje neuspořádaná a barbarská sídliště. Bylo to velmi chaotické a nebezpečné místo.

Pak jsme ale naštěstí přišli my.

Nejprve jsme pokáceli a spálili několik ojedinělých borovic, co tu rozprašovaly pyl, na který jsme všichni alergičtí. Bagr pak kompletně sloupl vrstvu přebujelé vegetace i hmyzu a vše zarovnal do krásně vodorovné, geometricky čisté plochy. Plochu jsme osadili betonovou dlažbou a do jejího středu jsme postavili dům. Vše jsme doplnili plastovým domečkem na nářadí, do země jsme zapustili plastový bazén s chlorovanou vodou a všude jsme rozmístili krásné, plastové dekorace a světýlka.

Přinesli jsme civilizaci.

Na kousku pozemku jsme si udělali z travních koberců i trávník, který je krásně čisťounký a po anglicku zastřižený na pět milimetrů. Bohužel se v něm občas objevují různé nežádoucí rostliny, jako jsou pampelišky, jitrocel, řebříček, truskavec, violka, jetel a další nechutnosti, co nám kazí naši krásnou monokulturu. Čtvereček trávníku tedy pravidelně stříkáme herbicidem, aby si na něm mohly naše děti i pejsci bezpečně hrát a neriskovali jsme, že se rukou dotknou třeba kontryhele. V budoucnu ale trávník sloupneme a dáme na jeho místo krásný trávníček plastový, protože je hezčí a při jeho udržování není tolik práce.

Ale máme tu jeden ještě větší problém – mravence. Tihle malí, primitivní dělníčci se umanutě snaží na našem pozemku udržet. Přitom ten pozemek je zcela prokazatelně v našem vlastnictví a oni tu nemají co pohledávat – máme na to smlouvu a zábor proběhl podle našich zákonů naprosto čistě. Ti primitivní mravenci se přece mohli přesunout kamkoli jinam. Ale oni umanutě zůstávají na našem pozemku, jako kdyby jim to tu patřilo!

Tihle zbyteční jedlíci dokonce zašli tak daleko, že nám začali lézt i do domu. Rozhodli jsme se to řešit, a to radikálně.

Začali jsme je ve velkém likvidovat. Nejprve jsme po nich dupali ve snaze všechny mechanicky rozdrtit. Ale oni se naučili schovávat, když slyšeli naše kroky.

Vystříkali jsme tedy všechny jejich obvyklé cestičky jedem. Hodně mravenců pochcípalo, ale ti zbývající si začali dělat cestičky nové a dál se množili a drze se pohybovali po našem pozemku.

Jeden chytrý soused nám poradil, abychom na pozemek přitáhli jiné druhy mravenců, které si budou s těmi našimi konkurovat a navzájem se vyvraždí. Na začátku to vypadalo velmi slibně. Černí a rezaví mravenci se do sebe opravdu pouštěli s neuvěřitelnou vervou a všude jsme nacházeli hromádky jejich mrtvol po krutých bitvách. Byl to skvělý pocit.

Jenže všechny druhy mravenců postupně vytvořili jakousi rovnováhu, rozdělili si náš pozemek na zóny a skoro přestali válčit.

Začali jsme tedy připravovat všemožné situace, které by vrátily jejich původní bojovou náladu. Přenášeli jsme královny jednoho hnízda ke druhému. Dělali jsme falešné cestičky tak, aby do sebe museli všechny druhy narážet. Z různých voňavých potravin jsme dělali pachové stopy, které mravence nalákaly na stejné místo, kde pak probíhaly nemilosrdné bitvy kvůli iluzi, že vítěz získá voňavé jídlo, které už jsme mezitím dávno snědli my. Všechno to docela fungovalo, ale bylo to hrozně moc práce. A my práci nesnášíme.

Přišli jsme tedy s novým trikem. Vrátili jsme se k jedu, ale tentokrát mnohem sofistikovanějšímu. Když jsme předtím použili obyčejný jed, co mravence rovnou zabije, tak jsme jich sice část pozabíjeli, ale oni pak na to místo přestali chodit a jednoduchý jed žrát. Neustále přesouvat jedové pasti a měnit jejich chuť i vzhled bylo příliš pracné. Začali jsme tedy používat jed záludnější.

Nový jed funguje tak, že když ho mravenec sežere, tak mu nejprve nic není. Dokonce se cítí i sytý a vrátí se zpět do hnízda, kde o svém nálezu nové bezpečné a účinné potraviny informuje všechny ostatní. Teprve potom zdechne.

Postupně jsme zjistili, že ještě lepší je, když tenhle zpožděně účinkující jed promícháme s normálními potravinami, které vypadají a voní prakticky úplně stejně. To mravence zmate ještě víc. Spousta z nich se pak na místě s jedovou pastí skvěle nají, vrátí se do hnízda a nic špatného se jim neděje. Ostatní mravenci tedy nepojmou žádné podezření, že masivní vymírání, které se v hnízdě začíná dít, jakkoli souvisí s novým nalezištěm potravy. Nemůže to spolu souviset, protože se tam všichni vždycky dobře nají a po návratu nikomu nic není. Pak ale začnou někteří náhodně umírat, zdánlivě bez souvislosti s čímkoli jiným.

Kdybychom dokázali s mravenčími barbary lépe komunikovat, tak bychom jim navrch ještě vnukli přesvědčení, že umírají kvůli tomu, že se jim v hnízdě šíří smrtící nemoc. Smrtící moribundus, který přežijí jen ti, kdo budou dobře najedení a tím pádem i silní. Mravenci by začali jíst naše nástrahy ještě víc, začali by ještě víc umírat, což by je uvedlo do ještě větší paniky, takže by náš jed jedli ještě vyšším tempem. To by byla nádherná finta!

No, škoda, že mravenci nemají televizi a rádio. To by nám usnadnilo spoustu věcí. Například bychom neměli tolik práce s přípravou všemožných situací, které proti sobě poštvou černé a rezavé mravence. Stačilo by pro ně jen připravovat filmy a reportáže, které by je zábavně vychovávaly v přesvědčení, že ti druzí jsou ultimátní nepřátelé, kteří si přejí jen jejich smrt a musí být preventivně vygenocidováni.

No, člověk nemůže mít všechno… Prostě budeme muset být trochu trpěliví a počkat, až mravence vyhubí kombinace všech metod, které průběžně zkoušíme a vylepšujeme.

Manželka mi dokonce navrhla, že by bylo možná nejlepší to tu celé spálit, nějaký čas počkat a pak si na popelu staré mravenčí civilizace postavit nový dům. Ale stavět všechno znova by bylo hrozně pracné. Navíc…už jsme to jednou zkoušeli u minulého domu a ti mravenci se tam stejně nakonec zase objevili. Odolné malé mrchy! Neměli jakékoli znalosti o své minulosti a byli úplně zmatení tím, když občas nalezli seškvařené zbytky obřích hnízd po svých předcích – a přesto dál přežívali. Takže ani tohle nepomohlo – všechny problémy s těmihle zbytečnými jedlíky se po čase opakovaly. Mravenci nanosili na spáleniště nová semínka, z nich vyrostla nová tráva a pampelišky a jetele a řebříčky a opět tam vznikla ta nechutná, chaotická a necivilizovaná mravenčí džungle.

Doufáme, že tentokrát nám metoda využívající jedy se zpožděným účinkem vyjde a těch zbytečných mravenčích okupantů se konečně zbavíme.

A to je konec příběhu, který naprosto s ničím nesouvisí a který se nikdy nemohl stát, protože by se něco takového mezi mravenci nikdy neutajilo.

4.9 41 votes
Article Rating
Subscribe
Upozornit na
guest

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

43 Comments
Most Voted
Nejnovější Nejstarší
Inline Feedbacks
View all comments
YvesEr
YvesEr
22. 7. 2024 19:33

BRAVO Nikolo !!!

Ondra
Ondra
24. 7. 2024 09:57

Měl bych na Tebe dotaz, Nikolo, ohledně medicíny. Doslechl jsem se že za těch 6 let studia prý medici nemají jediný semestr mikrobiologie. Což mi na jednu stranu připadá jako totální hoax. Na druhou stranu už se dnes v “medicíně” nedivím vůbec ničemu a z mé zkušenosti jsou znalosti doktorů ohledně mikrobiologie dost tragické. I tak mi to připadá absurdní, asi jako kdyby na ČVUT neměli strojaři a elektrotechnici jediný semestr fyziky. Taky mi to… Číst vice »

Ondra
Ondra
Reply to  Nikola
30. 7. 2024 12:38

Takže jestli tomu správně rozumím, tak mají dochtoři až ve třeťáku něco ve stylu “kterak pejsek s kočičkou vařili dort” tedy letem světem smíchanou imunologii, mikrobiologii a infektologii v jednom předmětu. Člověk by čekal, že něco tak důležitého jako mikrobiologie bude separátně aspoň ve třech semestrech. Mě tedy doktoři při plandémii moc nepřekvapili. Protože už jsem měl zkušenost, že kromě tak 10% co mají zlaté ručičky i hlavičky, je zbytek jen tlupa neskutečně namyšlených elitářských… Číst vice »

Heriot
Heriot
Reply to  Ondra
31. 7. 2024 13:18

No, to máte pravdu.
Imunologie sice vznikla v úzké vazbě na mikrobiologii a bývala jednou z jejich větví. Ale dnes už je to zcela samostatný obor a míchat výuku mikrobiologie jako takové a imunologie, jen ukazuje na degradaci výuky bohužel i v medicíně.
Ostatně i cofidová doba ukázala, jak žalostné je vzdělání lékařů v oblasti mikrobiologie, imunologie a boje proti nákazám obecně.

Jaromír
Jaromír
Reply to  Nikola
30. 7. 2024 17:09

Tohle je fundamentální problém – lékař je v podstatě jen “podnikatelem ve zdravotnictví”. Má v nájmu ordinaci, byt na hypotéku, auto na leasing atd. Za jednu tečku tuším 370 Kč, při třech tečkách na osobu, což pro 1.000 pacošů dělá hezkých ca 1.1 M Kč.

V celém “potravním řetězci” lékař – zdravotní pojišťovna – ministerstvo – vláda – EU (EMA) – Big Pharma není žádný článek, který by měl finanční zájem na zdraví pacienta.

Jaromír
Jaromír
Reply to  Nikola
1. 8. 2024 23:00

Naprostý souhlas, co se týče SÚKLu – v době Covidové jsem se dotazoval podle Zák.106 jakým způsobem je ověřována kvalita jednotlivých šarží toxíny (to bylo v době, kdy Japonci objevili v některých šaržích nežádoucí příměsi po úmrtí dvou osob). SÚKL tvrdil, že zkoušky provádí smluvní laboratoře EMA, nebyl však schopen (nebo ochoten) specifikovat tyto laboratoře ani předložit protokoly o provedených zkouškách. Nyní se ukazuje, že SÚKL vůbec nereagoval na množící se hlášení podezření na nežádoucí… Číst vice »

Heriot
Heriot
Reply to  Jaromír
2. 8. 2024 10:49

Tak samozřejmě máte pravdu o propojení všechn stran. Nicméně u covidové tzv. vakciny typu mRNA nejde ani tak o kvalitu jednotlivých šarží, ale o škodlivost ze samé podstaty a principu fungování této látky. Osobně zastávám názor, že právě díky velice proměnlivé kvalitě šarží, zavisející nejen na výrobě, ale i na náročné, v podstatě ve významném procentu těžko dodržitelné logistice, nedošlo ještě k mnohem větším škodám. Mnoha lidem byly jistě podány neučinné roztoky, naštěstí znehodnocené nedodržením… Číst vice »

Ladik
Ladik
Reply to  Heriot
2. 8. 2024 23:55

Vážený H., Osobně zastávám názor, že (jsi zdovolením půjčím) právě díky velice proměnlivé kvalitě šarží… dál nemůžu vaše názory nechat ladem, jelikož je mylný předpoklad “Mnoha lidem byly jistě podány neučinné roztoky, ” oni toxíny jsou totiž neúčinné obecně a tečka. Pokud nějaká toxína degradovala, lze pochopit neúčinnost zánětlivé reakce oproti originálnímu generátoru spikeproteinů, zase tečka. Nelze tedy souhlasit s výše uvedeným. Velkou otázkou zůstává: co bylo nebylo v ampulích, když ani SÚKL, ani EMA,… Číst vice »

Last edited 2 měsíců před by Ladik
Jaromír
Jaromír
Reply to  Heriot
3. 8. 2024 00:18

Tomáš Furst na základě dat z ÚZISu, Dánská studie https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/eci.13998 i podobné americké statistiky viz např. How Bad is My Batch https://howbadismybatch.com/ se shodují, že více než ca 70% závažných vedlejších účinků má na svědomí ca 5% šarží. Tak hrubý nepoměr již nelze vysvětlit náhodnými odchylkami ve výrobě nebo distribuci (v takovém případě lze naopak očekávat náhodné, tedy gaussovské rozdělení). Jako jediné vysvětlení podle mého přichází v úvahu záměrná změna složení toxíny s úmyslem vyzkoušet… Číst vice »

heriot
heriot
Reply to  Jaromír
3. 8. 2024 14:00

Ale ta studie nijak nevyvrací můj názor. Šarže při výrobě léčivých přípravků, to je suma vyrobená za stejných podmínek během definovaného časového období. Takže pokud se chyba ve výrobě projeví, pak právě v kvalitě jednotlivých šarží. Totéž částečně platí i pro distribuci.  Navíc ta studie se zabývá pouze nahlášenými nežádoucími účinky, a ty samozřejmě souvisí i s individuálním stavem příjemce, či s adjuvanty, které přípravek obsahuje. Nijak nezkoumá to zásadní – konzistenci jednotlivých šarží, tj. stejnou účinnost… Číst vice »

Ladik
Ladik
Reply to  heriot
4. 8. 2024 11:05

H.,
stále si trochu protiřečíte, věříte v generátor spikeproteinů, u kterého předpokládáte degradaci, ale zpochybňujete obecnou funkčnost, což nesedí s obrazem skutečnosti, že konkrétní šarže škodily na více místech s vyšší razancí. Chápu to tak, že by se dle vašeho modelu vyskytovalo daleko více špatných šarží, až v opačném poměru, což je možné a odpovídalo by to kecům papalášů o lehkém průběhu, kdy se ruleta stále točí.

Jaromír
Jaromír
Reply to  heriot
4. 8. 2024 23:25

Máte jistě na mysli, že část dodávek mohla být např. “poškozena” během distribuce kvůli teplotní nestabilitě toxíny, která by pak “nefungovala” jak by měla. Logiku to má, ale nic jsem na tohle téma nečetl (čert ví, co toxína při rozpadu udělá). Vlivů na toxicitu je více, mj. zda při aplikaci byla správně provedena aspirace, aby se vyloučilo napíchnutí cévy. Někde jsem četl nebo slyšel (možná video od Campbella), že se doporučovalo při aplikaci toxíny neaspirovat… Číst vice »

heriot
heriot
Reply to  Jaromír
6. 8. 2024 13:19

Tak pohledů a vysvětlení může být jistě mnoho, každý si jistě udělá svůj názor. K té aspiraci poznámku. Aspirace se při i.m. aplikaci se provádí kvůli bezpečnosti z hlediska možné embolie při nechtěné ivasc. aplikaci. Na funkčnost tohoto preparátu, z hlediska exprese antigenu, nemá žádný vliv. Jedině, že při případné ivasc. aplikaci se mRNA rozšíří se do organismu rychleji. Ovšem ne o mnoho, protože m.deltoideus je stejně intenzivně krvený… Celý ten narativ a “aspiraci, neaspiraci” byl… Číst vice »

Ladik
Ladik
Reply to  Jaromír
4. 8. 2024 10:40

J., (záměrná změna složení toxíny s úmyslem vyzkoušet naživo “co to udělá”.) by znamenalo 95% výskyt placeba nebo alespoň nefungující toxínu, čehož jsme byli svědky. Ale z toho plyne více variant, že např.: 1. technologické pochybení u některých šarží, může ohrozit zdraví náhodou, ale to by nebyl podobný výsledek ve více státech, takže malá pravděpodobnost. 2. přídavnou látkou zajistit ta správná úmrtí, které např. nikdo do x dní od vpichu nebude spojovat s toxínou pro… Číst vice »

Jaromír
Jaromír
Reply to  Ladik
5. 8. 2024 21:38

Jak výše uvádí Nikola, podle míry toxicity lze šarže rozdělit do 3 skupin – což je patrné již na první pohled z Figure 1. Dánské studie (žlutá, zelená, modrá) https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/eci.13998 Tomáš Furst dochází k obdobným závěrům. Nejedná se však o situaci, kdy by bylo možné závažné vedlejší účinky přičítat vývoji toxíny pod časovým tlakem, protože Covid (samozřejmě s těmi nejčistšími úmysly). Podrobná analýza (David Martin) dokládá, že vývoj patogenu (spike protein) i toxíny byla dlouhodobá… Číst vice »

Heriot
Heriot
Reply to  Jaromír
31. 7. 2024 13:22

No jo, s tím se dá jen souhlasit.
Ale i lékařská péče je jen produktem a odrazem systému, který staví jen na zisku. Takže v rámci současného systému to řešitelné není a platí pro každého – spas se jak umíš.

Jaromír
Jaromír
Reply to  Heriot
1. 8. 2024 23:14

Umím si představit kombinaci kapitační platby a bonusu za uzdraveného pacienta, který by lékaře finančně motivoval v nejlepším zájmu pacienta.

Shodneme se ale, že bez radikální přestavby zdravotnictví takovou systémovou změnu prosadit nelze. Za důležité považuji mj. přeřadit fytofarmaka a mykofarmaka z kategorie potravních doplňků mezi léčiva – tohle ale Big Pharma nemůže připustit, protože přírodní prostředky nelze patentovat.

Heriot
Heriot
Reply to  Nikola
2. 8. 2024 10:36

Máte pravdu. Snaží se bránit výrobě levných generik za každou cenu.
U těch bylinek se tomu dá zatím docela dobře čelit, kdo má zájem se poučit, studiem kvalitní starší literatury a lékopisu z dob zlých komunistů.

Last edited 2 měsíců před by Heriot
Jaromír
Jaromír
Reply to  Nikola
2. 8. 2024 19:36

Naštěstí ale většina výrobců potravinových doplňků má na svých stránkách odkaz na jiné weby, na kterých člověk požadované informace najde. Nic není jednoduché, ale zatím ty potravinové doplňky (ani generika) zakázat nelze 🙂

Ladik
Ladik
Reply to  Nikola
3. 8. 2024 00:21

N., velmi správný předpoklad, jen ho lze doplnit o monopolní vlastnictví více farností, které si tak nějak přestanou konkurovat, to platí samo sebou i pro farmafirmy.

Ladik
Ladik
Reply to  Jaromír
3. 8. 2024 00:13

Vážený J., představit si bonus za uzdraveného pacienta je jako si představit farmaloby bez korupce, naivní až dětinské nebo dětinské až naivní, tedy z oblasti science fiction a sci-fi zároveň. Vždy bude záležet na rozumové výbavě pacoša, jestli Dr. nec věří nebo nevěří v uzdravení, však víte koho tečka

Jaromír
Jaromír
Reply to  Ladik
3. 8. 2024 14:07

Dříve či později dojde k radikálním společenským změnám, které se nevyhnou ani zdravotnímu systému. Zahájení Olympiády v Paříži mne utvrzuje v očekávání, že “Velký náraz do zdi” se blíží mílovými kroky 🙂 🙂 🙂

Ladik
Ladik
Reply to  Jaromír
4. 8. 2024 00:55

J., zahájení OH jsem neviděl a doufám, že ani neuvidím, ale na telegramu jsem byl zvědavý na finální nakládačku v 60 kg boxu skorožen. Ženy by neměly boxovat, stejně jako fárat, řezat motorovou pilou aj. činnosti, které jdou o třídu lépe Kubáncům. Podobně na mě působí jeliman na kladině nebo se stuhou oproti koni a kruhům. Žádnou lepší změnu neočekávám ani u zdravotního systému nebo společenského, tam vize otroctví klepe silně na dveře, kdy pank… Číst vice »

František Dobrota
František Dobrota
24. 7. 2024 12:18

Já bych těm zbytečným jedlíkům zvaným useless eaters zprostředkoval propagandu jednoho švába z vyvoleného druhu. Ten by jim vysvětlil, že mají všechen svůj majetek odevzdat světovládnému kmenu švábů, protože když nebudou nic vlastnit, tak budou šťastní. Milující švábové jim samozřejmě budou všechno potřebné za drobný peníz půjčovat.

Starý kocour
Starý kocour
26. 7. 2024 22:47

Alegorie perfektní. Ani na III. W,W. nebylo zapomenuto. Bravo!

Fidas
Fidas
24. 7. 2024 16:51

Děkuji

jirik
jirik
30. 7. 2024 09:56

Při čtení jsem si vzpomněl na knížky o ferdovi mravencovi od ondřeje sekory…

Ladik
Ladik
22. 7. 2024 23:54

Nikolo, za popis parádní sukcese životního prostředí hypermoderního lososa na tenkém ledu, zasluhuješ knihu Marcela Safíra, někde si ji prosím sežeň, dík Ladik

trempus
trempus
24. 7. 2024 10:01

A nyní něco zcela jiného. Zpívánky. https://rumble.com/embed/v3n3kgk/?pub=1sfave

tdjh
tdjh
Reply to  trempus
1. 8. 2024 19:41

…a zpívat taky neumí…

Peta
Peta
6. 8. 2024 22:17

Clanek moc pekny, poucny. Navic mi ale porad vrta hlavou, jak tomu dementovi na fotce tak drzi kravata, ze by nejaka genova uprava ?

trempus
trempus
7. 8. 2024 11:41

Něco ze zuřivého mládí. https://www.youtube.com/watch?v=wCFCLu0hU9U

Pave1
Pave1
11. 8. 2024 09:18

Cituji:No, škoda, že mravenci nemají televizi a rádio. To by nám usnadnilo spoustu věcí.” Blížíte se Jiránkovi .-) . “Naučte zvířata (u něj králíci) dělat něco užitečného, třeba chodit do práce…” (už si to moc nepamatuju, tak někdo mě případně opraví, pokud to není přesné). Samozřejmě podobenství o lidech, to je jiná káva, to bylo zase v jiném filmu – tady bych to vybetonoval… (Svěrák, Smoljak). V tomto ekologickém ohledu bych jinak doporučil útlouk knížečku… Číst vice »

asdf
asdf
26. 8. 2024 04:27

Dost dobré… jak nahoře tak dole… proč se nám všem (ale ne každému stejně) děje všechno to zlo? Protože se tak chováte k bytostem pod vámi…

Ladik
Ladik
23. 7. 2024 00:08

jinak na hubení je nejlepší jakýkoliv spalovací motor v běhu v uzavřené místnosti, ten nejlépe simuluje skleníkový efekt v přímé souvislosti s globálním změnou mravenců, jak prosté a vůbec se nemusí pracně demontovat katalyzátor, pro který negerčata dolují vzácné kovy, či odpojovat lambáda, i přesto se mravencům zkroutí zadky.

Ladik
Ladik
Reply to  Nikola
24. 7. 2024 08:34

N., jasně vznikne nebezpečné místo, (mimo petrolhedí) civilizaci, jako kdyby jim to tu patřilo, nesnášíme, nádherná finta, vylepšujeme, zbavíme.

Výborný článek, moc děkuji a zdravím L.
PS: Bezva finta, co mi to jen připomíná? Belmondo to ale není, možná skupinu Oldy Říhy v aranžmá alba Karla Kryla?

trempus
trempus
24. 7. 2024 11:13
43
0
Would love your thoughts, please comment.x